May 6, 2010

Perlu berubah.

Lately cerita hidup aku lebih kepada melodi emo. Kadang kadang berunsur jeles. Kalau boleh apa yang orang ada aku teringin ada. Entahlah, kenapa mudah sangat aku rasa macam tu.Itu sebab aku seringkali rasa tidak puas, dan tidak cukup bersyukur dengan apa yang aku ada. Namun belum sampai pada peringkat busuk hati.

Kejap, jeles dan dengki bukan sama ke? Point aku, takdalah aku rasa jeles tu sampai aku benci orang tu, atau menyampah. Takda aku sampai tak boleh tengok orang lebih dari aku. Malah aku tumpang gembira untuk orang tersebut dengan setulus hati aku. Cuma aku tidak dapat lari dari rasa iri tersebut mesti akan timbul sedikit. Aku anggap perasaan tu ialah biasa.Being manusia, mane penah rase puas.Terutamanya bagi perempuan? Tipulah kalau tak. Cuma tahap kita layan perasaan kita tu yang harus kita kawal. Jangan sampai hati jadi busuk berulat.

Aku tipu la. Kadang kadang pernah gak aku jeles yang melampui batas TAPI dengan orang yang aku tak kenal. Berikut adalah ayat busuk hati yang pernah keluar sebab nak sedapkan hati sendiri :-

1. Ala, dia anak orang kaye, boleh la pakai macam-macam.
2. Sebab mekap je, tu pasal la lawa
3. Cantik pun tak gune, kalau perangai mcm sial
4. Oh, no wonder....
5. Best sangat ke budak tu?

Kenapa aku tak boleh cakap macam ni?

1. Rezeki orang masing-masing.
2. Pandai dia mekap, terus nampak cantik.
3. Cantiklah perempuan ni. (statement perangai sial tu walau benar pon, simpan je dalam hati, sebab perangai kita tu bagus sangat ke pon?)
4. Untung siut dia...
5. Dia ni memang best kot!

Aku paham, lebih best buat statement yang lebih lantang dari yang baik-baik ni. Baru sok sek gossip, panas. Itu yang lebih seronok, membuatkan diri sendiri rasa lebih bagus dari orang tu. Yang sebenarnya, menunjukkan yang diri tu low self esteem, di mana mencari kesalahan atau kekurangan orang tu dapat menaikkan semangat diri supaya tidak down. Tapi percayalah, perasaan macam ni sekejap je rasa syok, selagi kita duk melihat orang lain secara negatif, selagi tu kita akan rasa sentiasa tidak berpuas hati.

Jadi, aku mahu berubah. Ubah menjadi yang elok-elok. Ubah menjadi yang baik-baik secara perlahan. Sebab aku taknak hidup dalam denial. Jeles dengan ape yang ade pade orang lain semata-mata nak sedapkan hati sendiri. Tapi sebenarnye aku masih di takuk itu. Ahhh..tak mahu. Sampai bile?

Aku mahu ubah persepsi supaya hidup tambah tenang dan riang. InsyaAllah...

7 comments:

Deana Nadween said...

babe...biase laaaaa tue yang...sifat manusia semula jadi....perasaan jeles tue ade gaks baiknyeee...die cm motivate kite tuk jadi better person....hehehehe....

Cik Tudung Merah said...

deary, agreed dengan U. tp i takut pegi jauh sangat.hehe.eh eh, ade orang tengah bahagia skang. *clap clap*

Unknown said...

well its normal to have that feeling.human being rite but it's how we manage to handle it.tapi kene ingat kite envy org....org pon envy kite.mesti ade nye lah.Allah maha Adil.

Cik Tudung Merah said...

bebeh, totally agreed. tp ade ke orang envy aku? ish..feragamo..feragamo..ops...

Deana Nadween said...

hehehehehe...xpe yang, dun b afraid nak g jauh..yang penting confident tue syg...hahahha...zaaas, tkena gaks saya ek...a'ah, syukur alhamdulilah sgt2......si dia mampu wat saya tersenyum kembali...hihihihi...doakan saya kay yang....

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

jangan ko jeles dengan aku sudaah..mc dekat setahun,gaji masih berjalan dan aku gembira walaupun ada besi terpacak dalam tulang aku..haha..bagus2..aku akan gandakan lagi usaha doa utk korang semua kembali ke jalan yg lurus no bengkok2..wahah

Cik Tudung Merah said...

deana. moga senyuman baru anda ni sampai ke akhirnye,AMIN
apiz. takpe2, ko perap gaji2 tu pastu kasi open table la raye nti. hehe..tq