May 26, 2010

Puas.

Petang semalam lepas siapkan sendukkan dadih yang terakhir, perut jessica alba ku berkeriut keroncong. lapa lak aii, last sekali aku makan time breakfast tadi je. kesan dari penangan pulut sambal, buat aku mengantok tahap gaban.

Sambil buat muke comel, aku intai peti ais. Ape ke aku boleh masak kalau bayangan ikansayodagingayam pun tak jumpe. Tapi tibe tibe ternampak daging kisar yang beku dan sos spaghetti yang dah tinggal setengah botol. Kalau nak buat spaghetti memang tak cukup kuah kut, yang tukang makan lak ahli bina badan pulak.

Fikir punye fikir, aku main hentam saje la, asal bulih buat aku kenyang. Dan aku persembahkan hasil hentaman petang semalam.



My oh my. impressed dengan diri sendiri jugak sebab dapat menghasilkan homemade coneydog. dan yang penting SIRIM bagi 2 thumbs up. Yeah!! bukan senang nak dapat approval dari dia woooo. tukang kondem NO. 1 dalam dunia, kadang kadang aku rase macam tiada esok lagi dah. so bayangkan la kondeman dia macham mane ghoman eh. Huhuhu..
Ok ok, aku mau share cara pembuatan coneydog ni. Boleh cube buat kat umah..
*
Bahan-bahan eh :-
*
2 sudu butter
2 ulas bawang putih (cincang)
1/2 biji bawang holland (potong dadu)
1/2 sudu lada sulah
3 sudu cili boh
1 senduk sos spaghetti
gula
500gram daging kisar
garam
*
Cara-cara nak masak :-
Cairkan butter dalam pan panas dan masukkan bawang putih dan goreng sampai naik bau. Pastu masukkan cili boh dan goreng sampai masak. Masukkan pulak sos spaghetti, daging kisar,bawang holland, garam dan gula secukup rasa. Ade orang tak suke masukkan gula dalam makanan tapi MIL cakap gula ni buat makanan sempurna. Semua rasa akan terasa. Eh eh portian ni akan berair disebabkan sos spaghetti tau. Masak sampai ala ala pecah minyak dan masukkan lada sulah. Kalau suke rase panas, masukkan sebotol. Hehehe.. pastu dah boleh tabur atas roti yang ada hotdog sambil feeling feeling makan kat A&W. Kalau nak lagi best, letak mustard sket. Ish ish, kecur ayaq liuq aku la. ok bebeh, selamat mencuba. ;)

6 comments:

O Ena O said...

wow!~~~ nampak sedap wehhh~~!boleh la teman try masak kt umahh...cm ala2 wat sos bolognaise...cmne bisness anda skrang?? bisness ok??

SJK (C) St. Leonards said...

malu nak cakap sedap, tp memang pun.hehe.a ah, ala2 mcm sos bolo tu tp ni more to black pepper la rase eh. bisnes ok saje, alhamdulillah. ;)

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

ko mewakili sekolah cine sua betong ni plak ke?wahahah

Cik Tudung Merah said...

elo elo.tang mane pulak sua betong? skolah aku lam PD utama saje okeeeessssss..

iffat said...

dalam pd utama?? mana ada sekolah cina..kalau dah masuk dalam estet tu dh kira lain...hahh..nak jugak menang..wahaha

Cik Tudung Merah said...

sudah2, dalam PD Utama jugak.bukan jauh kedalam la, tepi tu aje. aku log in blog skolah pastu komen blog sendiri, memang aku tak perasan la insiden ni. HAHAHA untuk diri sendiri