June 17, 2010

Service Tax & Service Charge

Tibe tibe aku macam rase banyak kedai makan yang aku gi lately mengenalan caj tambahan. Tak kire la service charge atau pun service tax. Kalau gi Mekdi ke KFC ke, leh terima kut tapi adeeee pulak kopitiam yang dah pandai pandai wat service tambahan kan. Ini tidak betul. So aku carik perbezaan antara dua servis ni. Senang aku nak langsi sok. Wow, statement u ollss...

SERVICE TAX : Mesti mendapat kebenaran dari Kastam Diraja Malaysia, dan premis wajib mempamerkan Sijil kebenaran itu sebagai makluman kepada pelanggan. Ia adalah hasil kepada kerajaan di mana kutipan 5% itu akan dibayar kepada Kastam sebagai cukai.
Dulu ia diwajibkan kepada restoran yang jualannya melebihi RM500 ribu setahun, tepi sekarang dah dinaikkan kepada RM3juta setahun.
Antara yang mengenakan Service tax seperti Pizza hut, KFC, Kenny Rogers etc. Lagipun jualan tahunan mereka berpuluh-puluh juta ringgit setahun. Ingat, wang itu untuk kerajaan sebagai cukai.


SERVICE CHARGE: Yang ini amat subjektif. Segala wang yang dikutip dari pelanggan, masuk ke poket tokey restoran. dah la makanan, minuman harga berlipat-lepat ganda, mereka nak charge lagi pelanggan. Alasan nak bayar gaji, angkat air, mop lantai dan entah apa-apa lagi.
Kenapa kita yang perlu bayar semua itu kepada mereka? Betapa bodohnya kita mengayakan orang yang dah sedia kaya. Mereka dah dapat untung dari jualan yang harganya berganda-ganda tinggi dari kedai biasa, mereka charge pulak lagi pelanggan.

Ini adalah pilihan kita samada kita nak makan atau tidak di situ. tapi jika kita dah dikelirukan, kita rasa tertipu dengan apa yang dah mereka lakukan. Kadang kadang kite lupe dengan hak yang kite ade. Sebabnye macam malas nak bising bising kat kaunter. MALU konon. Tapi sebenarnye kite bodoh dan biarkan mereka ni pijak kepala dan berterusan kaya.

So harapkan lepas ni kite jangan tuli tuli bayar saje. Wajib check ape yang patut...

2 comments:

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

makan kat rumahla nampaknya kalau gitu..huhuh

Cik Tudung Merah said...

gitu la nampak eh..habis cito kan.;p