March 29, 2011

Bile semua benda naik

Last week aku macham agak terperanjat bila MIL mengeluh pasal kenaikan harga ayam. Sekilo ayam RM8.00 dah weh. Tu kat PD, kat KL tah mcm mane pulak harga eh. Kat kantin nasi lemak telur MIL aku letak harga RM1.80 je, cikgu cikgi cakap MAHAL. Mau je kene luku sorang sorang kan. Nak murah macam mane lagi eh? Makan nak sedap, bayar nak murah. Amboi..lemak tu.

Maka sebagai peniaa burger, aku juga turut tergugat. Mane taknye, harga roti NAIK, harga marjerin NAIK, harga mayonis NAIK, harga daging burger Ramly pun NAIK. Mane aku tak naik hantu kalau elok elok aku dah packing cecantik, student mintak extra itu ini. Tapi senaik naik hantu tu pun, tangan bergerak gak tambah itu ini.

Bukannye berkira makan. Tapi barang yang aku guna tu bukan cikai cikai. Aku pakai mayonis Lady's Choice Real Mayo, sayur lak lettuce, ade timun, roti & daging Ramly, ada blackpepper dan dibungkus dengan kasih sayang. Harga RM2.00 je tapi ade jugak yang mintak diskaun jadi RM1.00. Tu dengan saka saka aku kot mengamok same. Haha.


Kalau nak kurangkan bahan macham kesian pulak kat pembeli. Uwan aku dulu ade pesan, nak menjamu orang biarlah makanan tu sama macham yang kita makan. Baru pembeli puas hati. Nak tukar brand yang lagi murah, tak sedap pulak kang. Takkan aku nak pakai daging brand Beefy lak. Ayoooo tah hape rase eh nanti.

So kitorang kekalkan SEMUAnye walaupun harga barang semua naik. Biar aku naik hantu tiap hari dengan bebudak sekolah tu. Terhibur sket diorang dengar suara nyaring aku kot. Hehe

- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments: