July 21, 2010

Berhenti berharap

Dalam hidup kau seharian yang dikelilingi kawan dan family, mesti ade a few soalan yang sebenarnye kau berdoa dalam hati supaya tidak ditanye.

Kadang-kadang nak jugak aku tau supaya aku tak buat dia sakit hati. Tak buat dia sedih. Tak buat dia rendah diri. Seboleh-bolehnye aku cuba nak jaga hati orang sekeliling supaya hidup aku senang, happy.

Tapi aku heran betul dengan sikap sesetengah manusia yang kadang-kadang nak je aku panggil kucing [eh, boleh ke?] yang tak reti nak jaga adab mulut. Aku tak kesah la kau kawan aku dunia akhirat atau pun teman tapi mesra. Kau memang tak patut tanye macam tu. Tapi cuba aku buat benda yang sama pada dia, jangankan sehari, seminggu belum tentu muncung ikan todak eh jadi ikan kembung. Belum tentu sms aku dibalas on time, belum tentu aku tipon kau jawab. Balance ke tu?

Orang cakap buat baik dibalas baik. Kadang-kadang aku geleng kepala dengan penyataan tu. Penat jugak buat baik tapi tak dihargai. Bukannye aku mintak kau bayar balik setiap titik budi tu.

Sampaikan aku jadi berhenti berharap. Berhenti berharap mendapat pembalasan diatas kebaikan yang dihulurkan. Noktah.

1 comment:

O Ena O said...

aku setuju dgn entri ko nie...aku pon penat dgn manusia2 yg perangai cmtu cam bzbody tak kene tempat,sibok tanye perkara yg x sepatutnye diorg tau...aku rase orrg lain tak perlu nk korek dlm2 aper2 hal psl diri kite...tak yah la tanye lebih2 yg boleh wat kite sendiri pon trase...