August 3, 2010

Pagar oh pagar

Kediaman yang aku tinggal skang ala-ala country height la. Pintu pagar takde, pagar tepi tu pun yang takde. Kalau rumah kau belakang umah aku, memang boleh main tukar-tukar rumah je dengan aku ni. Huhuhu. Bukannye taknak buat semua benda tu, tapi macham ditangguh-tangguh pembuatan pagar segala tu, benda lain bulih lak kau buatkan Intan. Hehehe

Jadinye rumah aku ni amat sibuk laluannye mengalahkan lebuhraya Karak pulak. Yang mane tumpang parking bawah pokok, aku rela..yang mana buat laluan rumah aku ni tempat diorang u-turn, aku pasrah. Dan paling best, lepas kau parking bawah pokok makcik sebelah rumah dan merimbun masuk dalam kawasan aku ni, kau buang pulak botol plastik segala dengan kertas angpau yang kosong. Ewah-ewah..kau ingat aku ni wat keje part time ke kat majlis perbandaran ke bai? Lalang pun aku amek mase nak potong ni kan nak tolong kutip segala mak nenek sampah dari kereta korang kan. Ok, aku sabar.

Oh oh, best part lagi. Pakcik belakang rumah buat renovation celah mane tah, dihumban segala pasir, simen, kayu segala saiz kat halaman rumah aku. Mati la rumput aku yang sememangnye dah kuning-kuning tu bahlol. Ok, aku pandang slek kat pakcik yang kuyup dengan peluh sebab bancuh simen time tengah panas. Ye, aku pandang slek walaupun bukan salah dia. Eh tapi salah dia jugak kut sebab sebagai kontraktor, dia patut mintak kebenaran aku nak gune laman rumah aku kan? Ye tak? Ye tak? Kalau ade pintu papan, memang pecah aku hempas, nasib baik sliding door je tau. Sabar..sabar. Aku fikirkan kok rumah aku terbakar ke esok lusa, boleh aku berlari masuk rumah dia terus. Itu pun kok dia kenal aku ni jiran belakang rumah dia lah. Tapi nasib baik lepas habis renovation, pakcik kuyup dek peluh tu kemas semua benda. Aku puas hati walaupun ade sekelompok rumput yang dah keras kene dek simen.



Tapi orang cakap sabar ade batasan dia bai. Aku tak kesah la kau pakcik ke, pak haji ke yang pakai kupiah doplohpatjam so aku tak boleh nak maki kau kat belakang? Depan-depan memang aku tak berani la sebab mak ayah aku belum ajar nak kuang ajaq dengan orang tua depan-depan. Kekekeke. Ape yang buat aku geram? Last 2 weeks dorang buat kenduri nak sambut puasa. Sumpah aku tak mengumpat kalau kau tak jemput atau hantar lauk-pauk macam makcik depan rumah tu yang tinggalkan lauk daging kurma kat tepi grill. Sumpahla aku tak kesah wahai pakcik kupiah doplohpatjam.

Yang buat aku maki kau laju-laju dalam hati sebab kau masuk kawasan rumah aku yang mase tu aku sedang nyorok belakang langsir nak intai kau buat ape. Kelakar hokeh, dah macam pencurik je ghoman aku time tu. Kau langkah dan laung name pakcik depan rumah yang empunya pokok rendang wat kawasan rumah aku redop tu untuk jemput dia makan nasik kenduri rumah kau. Lepas tu kau blah. Pandang rumah aku pun idok. Terbako darah aku poit.

Tapi takpe la pakcik, laki aku cakap tak baik tamak-tamak dengan tanah ni. Kang kalau mati, kubur jadi sempit. Bile dengar machamm tu aku jadi sejuk. Aku taknak kubur aku sempit semata-mata nak bergaduh dengan kau kan. Aku rela la pakcik oiii...

Tapikan pakcik, walaupun hati aku sejuk dan ingatkan pasal kubur..hati aku ni kembali terbako darah bile aku balik dari tah mane la last week. Akukan asik takde rumah je, maka itu kut alasan kau tak penah ajak datang kenduri. So last week, aku turun je kereta mata aku terpanah pada benda alah tepi pagar kita. Yang baldi cat dua tong tu aku rase kau nak tanam rumput tapi kau letak dalam kawasan umah aku, takpe. Botol air tu anak kau ke cucu kau taknak lagi dan campak dalam kawasan umah aku, takpe lagi la.

Tapi kalau lauk semalam kau tak lalu nak makan sebab bini kau masak tak sedap, toksah la kau buang dalam kawasan umah aku bai. Agak-agak la kan. Nak bagitau aku yang bini kau masak gulai labu ke semalam?

Kepada pakcik kopiah doplohpatjam tu, kau tunggu la tabung ayam aku penuh dulu. Memang tegakkan pagar kat kawasan kesukaan kau tu nanti bai. Kalau ade duit lebih, aku letakla pagar letrik. Nak puas hati, biar puas hati teruskan.

Ye, entry ni amat biadap. Noktah.

No comments: