October 19, 2010

Mak Ayah

Keluarga aku kecik, 5 orang je. Ade sepasang adik beradik, maknenye aku anak sulung. Dalam kami bertiga ni, aku je yang berbintikan orang lain. Mama bercerai mase aku dalam perut lagi. Mak aku kawin lain mase umur aku dah 2 tahun. Sejak kecik aku hanya tau dialah ayah dunia akhirat aku. Tidak akan pernah terlintas terms ayah tiri dalam hati ni. Sumpah.

Mak aku seorang yang garang. Garang nak mampus sampai sekarang. Hatta jelingan mata dia pun aku dah mencicit ketakutan. Dia seorang cikgu. Cikgu pengawas ke, cikgu disiplin ke semua dia handle la. Dia pegang subjek Bahasa Melayu. Aku bernasib baik sebab tak pernah diajar oleh dia. Tapi adik aku yang berdua tu memang dah selalu makan penampo jepun dalam kelas sebab subjek BM dapat B. Dia malu anak dia dapat B, maka dia pelempang anak dia depan murid yang lain. Dia nak tunjuk betapa tiada kronisme semasa mengajar. Mengongoi la anak dia dalam kelas tu tapi hape dia pedulik.

Kat rumah, dia macam emak-emak yang lain. buat kerja rumah sendirian. tak mengharapkan pertolongan anak-anak eh. Tapi kadang-kadang dia jadi tarzan gak. Suh buang sampah, angkat baju, ampai baju, sapu depan. Best part mase raye, pi lap daun-daun pokok bunga kat garaj. Daun hidup u olls..mak korang hade? Hahaha..Dia manjakan anak-anak dia with her style. Still iron-ing baju anak-anak even mase tu aku dah form 4. Form 5 baru aku reti iron baju sekolah sendiri weh.

Tapi kalau dia mengamok, kami adik beradik tak pernah menjawab. Diam dan tunduk sambil menjawab dalam hati. Pelan-pelan mutiara mata jatuh ke dada. Sedih. Kalau kene marah memang kaw-kaw. Sampai kejahatan dari zaman mak nenek kite la mak aku akan ungkit. Lepas dia dah habis bersyarah tu, anak-anak dia akan masuk bilik and tutup pintu pelan-pelan and bermonolog menjawab sendirian. Maknye nye cakap belakang je la, depan-depan seriau weh. Nak pandang mate dia, ya ampun seram-ness.

Tapi lepas a few hours kang, jadi ok la balik. Lepas tu kang dia masak la sedap-sedap ataupun ajak semua makan luar sekeluarga lepas tu. Kira nak pujuk balik hati anak-anakla.

So bile dah meningkat tua, aku bergaul dengan ramai orang. Kawan baru, family baru. Macam-macam aku jumpe and observed. Kenapa ade yang macam kurang ajar dengan mak ayah kite sendiri? Helooooo...tu mak ayah kau ye, bukan mak ayah orang lain. Kau keluar pun dari pepet dia kot tapi awatnye perangai jadi lagu tu? Dia tak ajar kau jadi kurang ajar pun kan? Dah besar, dah tau pasal dunia macam tu pulak kau layankan. Bile kene marah mule la buat muke, bentak-bentak, hempaskan pintu bilik, kua rumah bawak motor laju-laju. Haih..heran la aku weh. Ape perasaan kau mase kau buat perangai tu? Lupe agaknye segala budi mak tu dulu kan.

Kau dah rase hebat ke sekarang? Bagusla sebab kehebatan kau ni hasil dari didikan mak ayah kau jugak. Dia didik kau, besarkan kau..end up sedemikian rupa dia dapat eh? Aku bercerita ni secara random selepas terbace berita kat Metro last week pasal anak tunggal lesapkan wang KWSP mak dia sendiri. So ape yang aku bebelkan kat atas ni, rase nye related kut.

Bagi sape yang terase ke ape, aku mintak maaf. Aku pun takde lah perfect sangat tapi belum pernah lagi la sampai jumpe mak ayah yang jarang jumpe tapi tak salam cium tangan dia.

Kalau bukan sekarang, bile lagi?

2 comments:

kiranajoe said...

sungguh.aku pun terkesan ngan mende tu semua. Pancaroba bergelar ibu bapa di zaman moden..haru kan...

Cik Tudung Merah said...

hehe. apo nak dikato beb.nak salahkan mak ayah, diri sendiri @ persekitaran? rasenye tugas ibu dah selesai mendidik, terpulang pada anak tu nak apply dalam life dia mcm mane kan.